Terug omhoog

Supersnelle content: zet je communicatie in een stroomversnelling

Contentmarketing Communicatie 5-aug-2025 4:32:06 Kristian van Tuil 5 min read

Content Communicatie Stroomversnelling

Snel, sneller, snelst. De druk groeit om snel content uit te brengen om zo relevant te blijven. De dynamiek van social media dwingt tot snelle communicatie; alleen met actuele content kun je binnen een beperkte tijdspanne relevant blijven. Mis je de boot, dan mis je voor je organisatie een kans om met je merk succesvol in te haken op een maatschappelijke ontwikkeling. Zonde, want vooral communicatie die in zo’n selecte tijdspanne de juiste snaar raakt, kan rekenen op grote betrokkenheid van je publiek.

Social media is vluchtig. Mensen scrollen, swipen en klikken sneller dan ooit te voren. Trends en hypes wisselen elkaar in razend tempo af en posts op netwerken als LinkedIn, Twitter/X en Instagram raken na plaatsing snel verouderd. Menig marcom-professional kijkt jaloers naar concullega’s die succesvol (als eerste) inhaken op nieuwsberichten, maatschappelijke bewegingen en viral memes. Hiermee vergroten ze niet alleen hun zichtbaarheid en naamsbekendheid. Ook nodigt actuele, relevante content het publiek uit tot reacties. Belangrijk, want actieve betrokkenheid van je publiek is anno 2025 essentieel voor een succesvolle communicatiestrategie. Zowel voor externe als voor interne doelgroepen die je bij je merk wilt betrekken.

De aartsrivaal van snelheid is kwaliteit. Snel berichten ontwikkelen en via je kanalen pushen, kan ertoe leiden dat er fouten worden gemaakt, waardoor de uiteindelijke output niet voldoet aan kwalitatieve standaarden. De kunst is dus de kwaliteit van berichtgeving, je unieke toon, stijl en manier van communiceren op hetzelfde niveau te laten presteren als je reguliere producties. De vraag is hoe je snel kunt produceren met kwalitatief hoogwaardige content, zonder dat dit ten koste gaat van de druk op je team en het werkplezier van collega’s. Het antwoord op deze vraag begint met een kritische blik op het proces over over hoe content wordt gemaakt en een visie over het hergebruik van bestaande content.


Contentproductie: zet de bouwstenen vooraf klaar en houd ze up-to-date

Ervaring leert dat in de praktijk veel tijd kan gaan zitten aan het ontwikkelen van content-onderdelen zoals visuals, standaard productteksten, een boilerplate en een call-to-action (CTA). In dergelijke situaties kan het voorkomen dat het bericht of de social post an sich binnen mum van tijd geschreven worden, maar dat het wachten is op anderen om input te leveren voor genoemde elementen. Zonde, want wachten is killing als je weet dat concullega’s waarschijnlijk op hetzelfde idee zitten te broeden.

Mijn advies: ontwikkel een contentbibliotheek waarin de standaard bouwblokken voor het maken voor content zijn opgenomen. Dit betekent een uitgebreide set bedrijfsfotografie (inclusief productfoto’s en algemene impressies), headerafbeeldingen, productteksten, social media- en blog-sjablonen, nieuwsbrieftemplates, CTA’s en flexibel in te zetten boilerplates.

Plaats een dergelijke bibliotheek op een gedeelde (cloud)schijf of integreer deze binnen een SharePoint intranet, of een toegespitste oplossing als Bynder, Brandkit en het (gratis) open-source DSpace. Met een dergelijke basis kun je snel op actuele ontwikkelingen reageren zonder telkens vanaf nul te beginnen.

  • Tip: plan maandelijks een moment in om bestaande onderdelen in deze bibliotheek te checken op actualiteit en nieuwe items toe te voegen.


Kijk vooruit: ontwikkel en deel een trendkalender

Succesvolle organisaties kijken vooruit en weten dus wat komen gaat. Zet een trendkalender op en vul deze met belangrijke data, gebeurtenissen en seizoensgebonden elementen die relevant zijn voor je branche. Deel deze daarna binnen je team en nodig eventueel ook mensen buiten je team uit om data toe te voegen; vooral afdelingen als Sales en HR kunnen een nuttige bijdrage leveren.

Vooral binnen b2c is het raadzaam om concepten te ontwikkelen die je in korte tijd kunt aanpassen aan de actualiteit, denk aan momenten als Kerst, Valentijnsdag, Pride, Black Friday of een EK- of WK-voetbal.

Voor b2b is het raadzaam om in je contentkalender ruimte te maken voor actuele gebeurtenissen die aansluiten op eventuele thema’s vanuit je (jaarlijkse) marketingstrategie en gebruik te maken van de vele beschikbare inhaakkalenders. Daarnaast is het raadzaam de nieuwscyclus van eerdere jaren te analyseren; vaak treedt herhaling van (vergelijkbare) gebeurtenissen op en kun je van te voren een bijpassend bericht ontwikkelen.



Zet een eigen ‘nieuwsredactie’ op

Meer snelheid in het contentproces is gebaat bij heldere afspraken en een strakke rolverdeling. In menig team zijn er mensen te vinden die niet alleen in staat zijn om social media feeds en nieuwsstromen in de gaten te houden, maar die ook een gevoel hebben voor actualiteiten die voor jouw organisatie relevant zijn.

Zet een nieuwsteam op waarin observaties en ideeën worden gedeeld en zorg voor een duidelijke beslisboom: wie bepaalt wat op de contentkalender komt en met welke prioriteit een item moet worden ontwikkeld. Vergeet niet een feedback-proces toe te voegen waarin duidelijk is wanneer wie concepten beoordeelt en hoe content daarop verbeterd wordt. Een goed georganiseerd team kan de doorlooptijd van idee tot publicatie aanzienlijk verkorten.



Hergebruik bestaande content op een slimme manier

Zet bestaand materiaal slim in om je contentproductie in een stroomversnelling te brengen. Zaken die zich jaarlijks herhalen kun je prima voorbereiden, zeker als je via AI in seconden variaties kan maken op je bestaande teksten (met behoud van je unieke tone-of-voice). Tip: gebruik hiervoor standaard prompts vanuit een Prompt Library.

Een ander beproefd concept is het opdelen van bestaande lange blogs, whitepapers en webinars om daarvan meerdere kleine blogs, infographics en social posts te maken. Een artikel van 2000 woorden of een webinar van een uur lang kan vaak makkelijk 5 tot 10 losse posts opleveren.

Een laatste tip die ik je hierin wil meegeven: kijk goed naar eerder goed scorende posts en nieuwsbrieven om te weten wat bij jouw doelgroep resoneert. Combineer een goed scorend onderwerp en/of een succesvol gekozen invalshoek voor een op de actualiteit gebaseerd item. Niet alleen de kans op succes wordt zo een stuk groter, ook zul je minder tijd kwijt zijn aan de ontwikkeling.



Laat AI voor je werken

Anno 2025 heeft AI in vrijwel ieder marketing- en communicatieteam een plek. In een artikel over contentversnelling kan AI dan ook niet ongenoemd blijven. Ik adviseer AI in te zetten voor de zaken waarin het excelleert: brainstormen, eerste drafts maken van berichten, variaties maken en lange (externe) stukken samenvatten. Maar hoe goed AI ook moge zijn, blijf altijd menselijke redactie toepassen, factchecken en de ontwikkelde content toetsen aan je merkstem.

  • Tip: maak gebruik van NotebookLM om alle (eigen) content over een onderwerp bij elkaar te zetten en hier gericht analyse op te doen en deze inzichten te gebruiken voor nieuwe contentontwikkeling.

Snelheid als strategische kracht

Snel content kunnen leveren is geen nice-to-have, het is een strategische noodzaak in het huidige communicatielandschap. Het betekent echter niet blindelings achter elke hype aanrennen of kwaliteit inleveren. Door processen te stroomlijnen, slim te hergebruiken, technologie als hulpmiddel in te zetten en je team te empoweren binnen duidelijke kaders, transformeer je snelheid van een stressfactor naar een concurrentievoordeel.

De winst? Een merk dat wendbaar is, relevant blijft, meer betrokkenheid genereert en kansen optimaal benut – allemaal terwijl de kwaliteit hoog blijft en je team met plezier werkt. Snelheid wordt kracht wanneer het gedijt op structuur en slimme herhaling.

Kristian van Tuil

Kristian is een Digital Marketeer en Content Specialist met ruime ervaring in contentcreatie en -marketing. Vertaalt complexe technologische onderwerpen naar toegankelijke content voor diverse doelgroepen. Combineert journalistieke methoden met creatieve invalshoeken om aansprekende materialen te ontwikkelen. Houdt zich momenteel bezig met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI-gedreven marketing. In de vrije tijd actief met o.a. fitness, retro computing en concertbezoek.

Jouw communicatie versnellen?