Terug naar boven

Hoe je in het AI-tijdperk uniek blijft met contentmarketing

AI Branding Contentmarketing 23-jun-2025 10:26:37 Kristian van Tuil 4 min read

unieke content marketing met AI

AI heeft contentcreatie compleet veranderd. Met een goede prompt breng je ChatGPT snel richting een interessant blog, nieuwsverhaal of e-book. Maar wat jij kunt, kunnen anderen natuurlijk ook. En wellicht kunnen je concurrenten het sneller, vaker en beter.

Omdat AI in het proces van contentcreatie een generiek middel is geworden wat iedereen zelfs gratis kan gebruiken, zul je jouw organisatie op andere manieren moeten onderscheiden van concurrenten. Na veel experimenteren met AI-tools heb ik geleerd hoe je dit het beste doet.

 

Ontwikkel een unieke merkstem en leg persoonlijkheid in wat je maakt

Zonder concrete instructies schrijft AI generieke en daarmee als zodanig herkenbare teksten. Inmiddels merken zoekmachines en speciale tools zulke content op, maar je doelgroep heeft dit ook in de gaten. Daarom zijn tone of voice en merkpersoonlijkheid belangrijker dan ooit tevoren.

Je kunt je content herkenbaar en onderscheidend maken door bewust te kiezen voor een uitgesproken schrijfstijl, bewuste keuzes in woord- en zingebruik en het maken van content uit een bepaalde visie. Mijn advies is daarom van tevoren goed hierover na te denken, dit te formuleren in documenten die dit als instructie aan AI-tooling kunnen meegeven en zelf altijd een check te blijven doen op deze merkbeginselen.

 

Maak zoveel mogelijk gebruik van eigen ervaringen, anekdotes en details

AI weet veel, maar heeft geen camera's en microfoons in je organisatie of bij je klanten hangen. Jij kunt AI voorbij streven door in je content gebruik te maken van wat jij, collega's en klanten te vertellen hebben. Maak daarom zoveel mogelijk gebruik van praktijkvoorbeelden. Deel successen, fouten en anekdotes en leg de focus in je marketing op referenties en klantverhalen.

Content-ideeën die werken zijn behind-the-scenes achtergronden, verhalen over hoe klanten jouw oplossing gebruiken en blogs waarin specialisten durven te reflecteren op hun eigen leerproces. Deze verhalen kan AI niet bedenken, omdat het geen toegang heeft tot jouw dagelijkse werkelijkheid.

 

Durf risico te nemen om uniek te zijn

Content ontwikkeld door of met behulp van AI is vaak veilig: feitelijk, met grote kans op succes, maar weinig origineel. AI is minder goed in het maken van content op basis van een afwijkende visie of vanuit een verrassend perspectief.

Mijn tip hierin is: kijk naar wat je concurrenten doen, en kopieer succesvolle concepten, maar durf ook af te wijken en soms iets geheel nieuws te proberen. Bijvoorbeeld iets vanuit een andere branche of vanuit een ander perspectief. Gebruik AI om ideeën te brainstormen en durf daarin ook verder te gaan: vraag door en prompt AI om extra kritisch te zijn. Vaak is AI ingesteld om jouw ideeën aan te moedigen en jou te complimenteren, maar dat is niet altijd wat de beste unieke content oplevert.

 

Gebruik AI als hulp, niet als totaaloplossing

Het is verleidelijk om AI te gebruiken voor het volledige proces van idee tot publicatie, maar dit levert vrijwel altijd generieke, oppervlakkige content op. Gebruik AI waar het kan, maar blijf je eigen expertise in content toepassen en laat jezelf door de tooling uitdagen.

Ik gebruik AI zelf voor het opdoen van ideeën tijdens brainstormsessies, het maken van eerste versies en optimalisatie van content in spelling, zinsbouw en SEO. Mijn gouden regel is om nooit AI-output een-op-een over te nemen. Elke tekst die uit een AI-tool komt, bewerk ik zo dat mijn eigen stem en perspectief erdoorheen klinken.

 

Voeg zelf extra diepgang toe

AI baseert zich op wat het kan vinden op het web en de content waarmee het model getraind is. AI heeft geen toegang tot eigen onderzoeken gedaan door jouw organisatie en interviews. Dit verschil levert kansen op om het verschil te maken ten opzichte van je concurrenten.

Met contentmarketing kun je een autoriteit worden in jouw vakgebied. Investeer in unieke kennis en je zult merken dat je daarmee datgene biedt wat de doelgroep raakt en in beweging brengt. Dit kan zo simpel zijn als het documenteren van je eigen projectervaringen of het interviewen van klanten over hun uitdagingen.

 

Zoek het gesprek op

Contentmarketing is niet alleen zenden, maar ook je doelgroep aanzetten tot interactie. AI gaat geen gesprekken voor je voeren – dat kan natuurlijk wel, maar daarmee raak je het contact met je volgers kwijt.

Ontwikkel daarom je content met het doel van tweezijdige communicatie. Probeer reacties uit te lokken, discussies te starten en ga in op de feedback vanuit je volgers. AI bouwt geen relaties met mensen op, dat kan alleen jij doen. Begin je content soms met een vraag, deel een dilemma waar je mee worstelt, of nodig mensen uit om hun ervaringen te delen.

 

Ontwikkel eigen formats

Er zijn bepaalde regels die dicteren wat over het algemeen aan content het beste scoort. Denk maar aan de minimale of maximale lengte van een blog, de ideale opbouw van een LinkedIn bericht en het standaard oprolbare formaat voor nieuws. Niets mis mee, maar AI heeft de neiging hier categorisch aan vast te houden.

Wil je uniek zijn en blijven, experimenteer dan met verschillende formats. Microblogs, blogseries, rubrieken, interactieve elementen – AI zal niet zo snel van gebaande paden afwijken, jij kunt dat juist wel doen en daarmee succesvol zijn.

 

De balans vinden

AI kan veel, maar worstelt met creativiteit, eigenheid en echte menselijke verbinding. Investeer in persoonlijkheid, een contentvisie en originele formats om content te maken die blijft opvallen. AI is binnen contentmarketing een geweldig hulpmiddel voor snelheid en efficiency, maar niet de wondertool die een goede marketeer vervangt.

De kunst is om AI slim te gebruiken voor wat het goed kan – brainstormen, eerste drafts, optimalisatie – terwijl je de menselijke elementen behoudt die jouw content onderscheidend maken. Want uiteindelijk verbinden mensen zich met verhalen, persoonlijkheden en authentieke ervaringen, niet met algoritmes.

Kristian van Tuil

Kristian is een Digital Marketeer en Content Specialist met ruime ervaring in contentcreatie en -marketing. Vertaalt complexe technologische onderwerpen naar toegankelijke content voor diverse doelgroepen. Combineert journalistieke methoden met creatieve invalshoeken om aansprekende materialen te ontwikkelen. Houdt zich momenteel bezig met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI-gedreven marketing. In de vrije tijd actief met o.a. fitness, retro computing en concertbezoek.

Boost jouw contentmarketing met KCPY