SEO-meltdown? Zet de community vooraan!
Marketing Contentmarketing 9-sep-2025 5:12:37 Kristian van Tuil 4 min read

Klanten gaan jou niet meer op het web vinden. Als Google doorgaat met het waarderen van AI-zoekresultaten boven reguliere hyperlinks, kan het snel afgelopen zijn met bestaande SEO-praktijken en dus ‘ouderwets’ webverkeer naar je website. Wat is de volgende stap? Optimaliseren voor LLM’s of GEO (Generative Engine Optimization) is een mogelijke route. Slimmer is je gebruikerscommunity nieuw leven inblazen.
Organisaties krijgen het steeds lastiger om via de eigen website en traditionele SEO-praktijken bezoekers naar de gewenste online omgeving te leiden. Aan de ene kant vervangen chatbots als ChatGPT, Gemini en Perplexity de zoekvraag in een zoekmachine en aan de andere kant is ook zoekgigant Google bezig de traditionele resultaten te vervangen door AI-resultaten. Hierbij zijn het niet langer blauwe linkjes die naar jouw website leiden, maar AI-antwoorden die de gebruiker een antwoord geven zonder dat de gebruiker jouw website hoeft te bezoeken.
De impact hiervan is enorm. ‘Zero-click’ was vorig jaar al verantwoordelijk voor 60% van de zoekopdrachten, wat maakt dat veel websites nu grote hoeveelheden verkeer mislopen. Deze bezoekers kun je deels terugkrijgen door jouw website te optimaliseren voor AI-bots, maar het effect hiervan is waarschijnlijk beperkt. Maar wat moet je dan? Een logische stap is om een gebruikerscommunity in het leven te roepen.
Communities bestaan al op internet zolang het web bestaat. Al vanaf het begin verzamelden gebruikers zich op fora om gedeelde interesses te bespreken en inzichten te delen. Mettertijd zijn deze ‘bulletin boards’ opgegaan in sites als Facebook, Quora, LinkedIn en Reddit. Ook bekende communicatietools als Slack en WhatsApp introduceren steeds meer tools om groepsdiscussies te faciliteren. Waarom ze dit doen? Mensen zijn op internet niet alleen op zoek naar antwoorden en oplossingen, maar willen ook onderdeel uitmaken van een groep. Een organisatie met een sterk merk nodigt uit om bij de community te willen horen.
Iedere organisatie kan een community starten. Het opzetten van een community is een krachtig middel om klanten aan je merk te binden, uit te nodigen tot interactie en van je klanten ambassadeurs te maken. Door aantrekkelijke content binnen je community te delen en sociale incentives te introduceren, zul je merken dat je klanten hier keer op keer terug willen komen. Cruciaal is dat niet alleen jij als organisatie hier content deelt, maar dat ook gebruikers zelf ervaringen en tips met elkaar delen.
Misschien is er voor jouw organisatie al sprake van een succesvolle community. Wellicht organiseer je al klantdagen of andere offline events waarbij je informatie met je klanten deelt en hen onderling met elkaar in verbinding brengt. Als je dit al met succes doet, is de stap naar een online community makkelijker te maken.
Om te beginnen met een goede online community rond je merk zijn dit de stappen om te volgen:
1. Bepaal je doelgroep
Begin met te bepalen voor wie je de community opzet. Ga met sales en je klanten in gesprek om te ontdekken wat klantbehoeften zijn, waarvoor interesse bestaat en met welke problemen ze kampen. Daarna kun je marktonderzoek doen om je gemeenschap ook voor mensen van buiten je doelgroep (potentiële klanten) interessant te laten zijn.
Als het goed is weet je na deze fase welke content er bij de community past en welke incentives je kunt toepassen om je doelgroep naar je omgeving te krijgen en ze hier te laten terugkeren. Ook kun je vaststellen wie de karttrekkers worden binnen je eigen organisatie om in de community actief te worden en welke klanten je het eerst gaat uitnodigen en gaat aanmoedigen om zelf content te delen of op andere manieren binnen de gemeenschap actief te worden.
2. Stel je doelen vast
Als je (in grote lijnen) weet wie je binnen je community wilt hebben en wie er actief moeten gaan zijn, is het goed om daar doelstellingen aan te koppelen. Zorg ervoor dat je deze koppelt aan de waarden van je merk en de doelstellingen van je klanten zodat er een gezamenlijk belang is bij succes. Stel jezelf hierbij deze vragen:
-
Wat is het uiteindelijke doel van de community?
-
Welke waarden wil je dat de community omarmt?
-
Hoe ondersteunt de community de missie en kernwaarden van je organisatie?
3. Ontwikkel waardevolle content en ervaringen
In deze fase is het tijd om je community relevant te maken. Publiceer blogs, maak video’s (die je ook deelt op social media), organiseer online & offline events, voer peilingen uit, deel tips en meer. Je zult merken dat als jij en je collega’s de contentmachine aanjagen, dat het enthousiasme van klanten toeneemt en dat ze ook zelf geneigd zijn content te delen.
Blijf wel kritisch op wat je post: content hoort in het teken te blijven staan van je merkwaarden. En zorg voor een goede mix tussen educatieve, informatieve, commerciële en humoristische content.
4. Moedig interactie en betrokkenheid aan
Zorg ervoor dat leden van je community niet alleen interactie hebben met jouw organisatie en je mensen, maar ook met elkaar. Sta ze toe commentaar te leveren op posts, zorg voor gebruikersprofielen met de mogelijkheid tot reacties en chat en beloon degenen die het gesprek op weg helpen of interessant maken. Dit laatste kun je doen door bijvoorbeeld badges uit te delen of een karma-score te introduceren. Gebruikers investeren meer tijd als ze het gevoel hebben gezien en gewaardeerd te worden.
5. Luister naar feedback en pas je tactieken daarop aan
Door open te staan voor kritiek kun je blijven bouwen aan je community. Houd in de gaten wat klanten zeggen over de community in salesgesprekken, op events, op social media en natuurlijk binnen de omgeving zelf. Je kunt zo nu en dan een peiling posten of via e-mail een enquête uitsturen om feedback op te halen. Maak ook gebruik van analytics binnen het platform om op basis van harde data erachter te komen wat werkt en wat niet.
Het succes van een community staat of valt met een goede strategie en voorbereiding. Er zit veel meerwaarde in een plek waarin je klanten zich gehoord, gewaardeerd en met elkaar verbonden voelen.
Kortom, in plaats van proberen te ranken in zoekresultaten kun je je tijd beter steken in het bouwen van een loyaal netwerk aan mensen die elkaar en je merk direct vinden. Met een community bouw je een krachtig digitaal mond-op-mond-reclamenetwerk waarin je minder afhankelijk bent van Google of AI-resultaten. Onafhankelijk van hoe de balans tussen SEO en GEO verschuift, blijft de waarde van een actieve community overeind.
Kristian van Tuil
Kristian is een Digital Marketeer en Content Specialist met ruime ervaring in contentcreatie en -marketing. Vertaalt complexe technologische onderwerpen naar toegankelijke content voor diverse doelgroepen. Combineert journalistieke methoden met creatieve invalshoeken om aansprekende materialen te ontwikkelen. Houdt zich momenteel bezig met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI-gedreven marketing. In de vrije tijd actief met o.a. fitness, retro computing en concertbezoek.