Terug omhoog

Copywriting met AI: Zo combineer je mens en machine

AI Contentmarketing 26-mei-2025 7:10:20 Kristian van Tuil 8 min read

Of we het nu leuk vinden of niet, handgeschreven content wordt eerder uitzondering dan regel. AI neemt het schrijfwerk niet van je over, maar als je het slim gebruikt krijg je betere teksten in minder tijd. In deze blog leg ik je uit hoe je de kracht van kunstmatige intelligentie op de best mogelijke manier combineert met de menselijkheid van echt schrijven.

Tal van organisaties worstelen met copywriting. Logisch, want of het nu gaat om productteksten, blogposts of advertenties; het vereist veel werk om ambities en ideeën te vertalen naar pakkende teksten. Niet alleen het schrijven zelf is tijdrovend. Het proces van een ideeën bedenken, research doen en schrijfplannen maken kan flink in de uren lopen.

Gelukkig zijn er tegenwoordig oplossingen beschikbaar. Dankzij tools als ChatGPT, Gemini en Copilot en specialistische AI Copywriters genereer je razendsnel sterke kopij. Daarmee kun je op basis van een beperkte hoeveelheid input goede content creëren.

Wat is AI Copywriting?

Straks zoom ik verder in op de implicaties en best-practices van AI copywriting. Allereerst: wat is het precies? In deze blog hanteer ik een simpele, maar in mijn ogen treffende definitie van AI copywriting: “het gebruik van kunstmatige intelligentie om kopij te schrijven voor je website of marketingcampagnes”. Hoe ziet dit in de praktijk eruit? Dit zijn dus tools die voor jou redeneren, op het internet zoeken, analyseren en op basis daarvan kopij genereren. Dit kan van alles zijn: social media posts, blogartikelen, landingspagina’s, productteksten maar ook complete whitepapers. En wat heel fijn is: de meeste tools zijn gratis te gebruiken!

AI vervangt geen professionele copywriters

Voordat ik tips en ervaringen met je deel over AI copywriting, wil ik graag een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen: gebruik AI niet om teksten te schrijven en deze direct op je website of in je campagne te gebruiken. Hoewel dit technisch en praktisch prima kan, snijd je jezelf hiermee in de vingers en wel hierom:

  • Hoe goed de prompt ook is: AI kopij ontbeert menselijke nuance, originaliteit en creativiteit
  • Teksten afkomstig van AI zijn hierdoor vaak saai en voorspelbaar, ook omdat tools vergelijkbare tekstgeneratie technieken gebruiken
  • Zoekmachines en AI-algoritmes detecteren AI-content, wat het lager doet ranken
  • AI-gegenereerde content contrasteert met de wens van consumenten naar meer transparantheid en echtheid van merken
  • Er bestaat een risico op desinformatie: AI-output kan onbedoeld onjuiste informatie genereren

ineenwereldEen typisch voorbeeld van een saaie, voorspelbare door AI-geschreven blog met een cliché introductie.

 

Hoe zetten we AI dan wel slim in?


AI kan een ideaal hulpmiddel vormen voor specifieke aspecten van copywriting. Ondanks dat je beschikbare tools dus nog niet kunt inzetten om je bestaande tekstschrijver te vervangen, helpen ze je wel een eind in de goede richting. Je hoeft immers niet alle output te gebruiken die ze genereren; een deel kan voor je doelstelling ook superbruikbaar zijn. Dit zijn 4 manieren waarop ik dagelijks AI copywriting tools inzet om mijn werk sneller, makkelijker en beter te maken.

1.      AI gebruiken om te brainstormen

Wie vaak teksten schrijft of met ideeën moet komen om teksten op te baseren weet hoe lastig het soms kan zijn om überhaupt een begin te maken. Stel ik ben een houthandelaar, waar begin ik dan over te schrijven: houtsoorten, meubels, duurzame houtkap, recycling? De onderwerpen, invalshoeken, doelgroepen en mogelijkheden zijn immers eindeloos. AI copywriting kan helpen om ideëen te brainstormen, invalshoeken te bepalen en mogelijke campagnes uit te denken.

2.      AI gebruiken om contentideeën op een rij te zetten

Het is altijd een uitdaging om een tekst te schrijven die opvalt in de zee aan content. Op basis van wat je in de vorige stap met hulp van AI hebt uitgezocht, kun je nu verder uitwerken. Vraag AI om een lijst met 10 mogelijke blogs, social media teksten of whitepapers te maken, compleet met titel en inleiding. Vergeet hierbij ook niet je doelgroep(en), doelstelling en invalshoeken te vermelden.

3.      AI gebruiken om ruwe eerste versies te schrijven

Het is verleidelijk om AI nu aan het werk te zetten en de output direct voor publicatie / live berichten te gebruiken. Maar hoe goed je prompt ook is, het resultaat zal nooit optimaal zijn. Zoals hierboven beschreven zullen zowel je publiek als (AI-)zoekmachines (aspecten van) je content afkeuren, waardoor je succes zal tegenvallen. Wat je wel krijgt als je AI eerste versies van je content laat maken (drafts) zijn bruikbare stukken om zelf je eigen input mee te gaan schrijven.

4.      AI gebruiken om te helpen fine-tunen

Als je op basis van de voorgaande stap een blog, advertentietekst of landingspagina zelf hebt gemaakt – en daarbij rekening hebt gehouden met de juiste tone-of-voice, branding richtlijnen, emotie en eigen originele inbreng, naast dat je factchecking hebt gedaan – kun je AI weer prima gebruiken om de gemaakte content te checken en verbeteren. AI is een prima eindredacteur: het helpt fouten in spelling en grammatica op te sporen en doet suggesties voor verbeteringen in bijvoorbeeld zinsbouw, verhaalopbouw en de juiste call-to-action.

 

Hoe zetten we AI Copywriting dan wel slim in_ - visual selection

 

Wat levert AI Copywriting op? Tijdwinst, focus en betere content

AI Copywriting helpt je om in bulk veel schrijfwerk te doen. Maar omdat de resultaten daarvan op meerdere vlakken tekortschieten, ligt de waarde van kunstmatige intelligentie vooral in de zaken om het schrijven zelf heen. Hoewel het schrijven zelf een grote investering van tijd blijft, scheelt het gebruik van AI gigantisch in het benodigde werk vooraf en in de verfijning van de content. De tijd helpt je met focus en zal leiden tot betere content.

Goede prompts en steeds verbeterende taalmodellen brengen AI op vlak van copywriting heel ver. Maar omdat AI een copywriter nooit volledig zal vervangen, vraagt het maken van goede content nog steeds om menselijke copywriting skills. AI helpt de menselijke schrijver vooral. Het is een evolutie van de spellingscontrole in Word, de researchhulp van Google en een mogelijke vervanging van de collega die je even om hulp, een check of nieuwe ideeën kunt vragen.

Veelgestelde AI Copywriting vragen

Kun je AI-content direct publiceren?

Nee, dat zou ik niet doen, vanwege redenen die ik hierboven in mijn blog aandraag. Zelfs de meest geavanceerde AI-copywritingtools raden je aan de content voor publicatie te redigeren.

Zijn AI-teksten vindbaar in Google?

Ja, mits ze uniek zijn en goed geschreven. Google wordt wel steeds kritischer op AI-teksten. Daarom raad ik je aan gebruik te maken van goede prompts en de teksten zelf te redigeren voor publicatie.

Zijn er gratis AI-copywriting tools?

Zeker. Je kunt prima gebruikmaken van kostenloze AI-tools zoals Mistral, ChatGPT, Gemini en Claude. Wel loop je hier tegen limieten aan, zoals het gebruik van een verouderd taalmodel, een beperkt aantal prompts of het ontbreken van een custom GPT - een op de doelstelling aangepast taalmodel. Bij dagelijks gebruik verdienen gespecialiseerde tools zich snel terug.

Hoe goed zijn de teksten van AI-copywriters?

Zoals ik in mijn blog al schrijf: AI-kopij komt kwalitatief in de buurt van menselijke producties, maar kan om verschillende redenen een goede copywriter (nog) niet vervangen. Het grootste probleem van AI hierin is het ontbreken van creatieve ideeën, eigen woorden/originaliteit en empathisch vermogen.

Houdt AI rekening met mijn unieke tone-of-voice?

Ja, dat kan AI zeker. Dit kun je doen door richtlijnen en voorbeelden voor je tone-of-voice mee te geven in de prompt. Beter is het om gebruik te maken van een custom GPT in de tooling, die je traint met materialen die jouw merkstem definiëren.

Is AI-gegenereerde tekst foutloos en betrouwbaar?

Zeer zeker niet. Blijf je teksten controleren en factchecken. Het komt nog regelmatig voor dat er foutjes in AI-gegenereerde teksten sluipen.

Kristian van Tuil

Kristian is een Digital Marketeer en Content Specialist met ruime ervaring in contentcreatie en -marketing. Vertaalt complexe technologische onderwerpen naar toegankelijke content voor diverse doelgroepen. Combineert journalistieke methoden met creatieve invalshoeken om aansprekende materialen te ontwikkelen. Houdt zich momenteel bezig met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI-gedreven marketing. In de vrije tijd actief met o.a. fitness, retro computing en concertbezoek.

Heb je hulp nodig in het schrijven van betere content met behulp van AI?