Zweef omhoog

De volgende stap in AI: Wat brengt AGI?

AI Marketing 17-jul-2025 11:24:59 Kristian van Tuil 3 min read

Wat brengt de volgende generatie AI: AGI?

Nu Generatieve AI mainstream is geworden, klopt de volgende ontwikkeling alweer aan de deur: AGI, oftewel Artificial General Intelligence. Deze vorm van kunstmatige intelligentie brengt een type AI die alle soorten kennistaken even goed of zelfs beter gaat uitvoeren dan mensen. Deze trend zal voor opschudding zorgen, en in deze blog vertel ik waarom.


Generatieve AI: De huidige standaard

De groep kenniswerkers waarbij Generatieve AI is doorgedrongen in de werkprocessen groeit gestaag. Dit jaar maakt zo’n driekwart van alle professionals gebruik van AI op het werk: een grote sprong ten opzichte van de 48% die dit vorig jaar al deed. Generatieve AI is de huidige generatie AI, tools die het mogelijk maken om met behulp van kunstmatige intelligentie nieuwe content te ontwikkelen. Denk aan tekst, afbeeldingen, muziek, video en code. Dit gebeurt op basis van patronen die het leert uit grote datasets.


Wat is AGI?

AGI, Artificial General Intelligence, is de volgende stap in AI. Wanneer computers in staat zijn deze vorm van algemene kunstmatige intelligentie te gebruiken, dan kunnen ze denken, leren, redeneren en zichzelf aanpassen op een manier die vergelijkbaar is met die van mensen. Naar verwachting zal dit al gauw het intelligentieniveau van de mens overstijgen.


Verschil tussen huidige AI en AGI

De huidige AI-tools die we gebruiken zijn vaak beperkt tot één taak of een selecte set aan taken. Denk aan Siri en Alexa, die alleen overweg kunnen met een beperkte set spraakcommando’s, en aan ChatGPT en Gemini, die alleen teksten en afbeeldingen kunnen genereren. 'Agents' gaan nog een stap verder: dit zijn geautomatiseerde AI-workflows die een door de gebruiker ingegeven aantal stappen volgen. Deze vorm van AI kan weliswaar intelligenter opereren dan een LLM (Large Language Model) als ChatGPT, maar het blijft een beperkte vorm.

AGI belooft gebruik van AI over meerdere domeinen. AGI kan het ene moment iets analyseren en leren en het volgende moment een oplossing bedenken en deze vervolgens gaan ontwikkelen. Je begrijpt: dit effent de weg naar ongekende mogelijkheden in probleemoplossing en creativiteit.


De impact van AGI op de maatschappij

Het is lastig in te schatten wanneer AGI precies komt en welke impact AGI op de maatschappij gaat hebben. Experts die de technologie nauwlettend in de gaten houden, waarschuwen voor verstrekkende gevolgen. Zo spreekt een rapport van denktank RAND Corporation over 'fundamentele verschuivingen in de bestaande geopolitieke orde'. OpenAI denkt dat AGI al in 2025 mogelijk moet zijn, terwijl Google de introductie ervan pas in 2030 verwacht.


AGI in marketing en klantenservice

Terug naar marketing. Zodra marketeers de beschikking krijgen over AGI, heeft dit gigantische gevolgen voor klantbenadering en personalisatie. Huidige AI-gedreven analyse en personalisatie werken met een beperkte set (historische) gegevens. AGI kan een stap verder gaan door zelf data toe te voegen die eerder niet als relevant werd beschouwd, of zichzelf verbeteren door een groot aantal simulaties te draaien. Als dit gebeurt, kan het met diepere inzichten komen en betrouwbaarder voorspellingen doen. En, als je dit toestaat, kan het hierop zelf de marketingstrategie en bijbehorende plannen aanpassen; dus ook zelf campagnes starten en monitoren.

Ook op het gebied van content en klantenservice zal veel veranderen. AI-contentcreatie zal met minder input van mensen afkunnen, en de output zal kwalitatief enorm verbeteren. AGI kan zelfstandig socialmedia-interacties afhandelen en in klantenservice niet alleen het contact leggen en de klant te woord staan, maar ook alle benodigde acties, zoals het nakijken van retouren of het vervangen van producten, volledig autonoom doen.


De menselijke factor in de toekomst van AI-marketing

ChatGPT-ontwikkelaar OpenAI lijkt een somber beeld te schetsen voor marketeers. "AI kan 95% doen van waar we nu nog bureaus, strategen en creatieve professionals voor nodig hebben", liet CEO Sam Altman eerder optekenen. Met de voorspelling in gedachten dat ze al later dit jaar op het punt van AGI gaan komen, kan de wereld van marketing en communicatie er dus volgend jaar al radicaal anders uitzien.

Zelf twijfel ik niet aan de mogelijkheden van AGI, maar wel aan hoe de totale marketingexecutie door AI door consumenten en bedrijven ontvangen wordt. Voelen we ons werkelijk aangesproken door de 'perfecte' advertentie? Worden we echt blij van interactie met een ander waarvan we weten dat het 'slechts' een computer is? Worden we geraakt en bewogen door content die alle vinkjes aantikt, maar waar geen mens bemoeienis mee heeft gehad?

De toekomst is niet te voorspellen en daarmee ook niet hoe erop AGI-marketing gereageerd gaat worden. Net als voor de huidige generatie AI geldt, adviseer ik de ontwikkelingen nauwlettend in de gaten te houden, zelf te experimenteren met AI en het daar te gebruiken waar het kan en voordeel oplevert. Zoals je in mijn eerdere blogs over contentmarketing, branding, socialmedia en copywriting hebt kunnen lezen, geloof ik in de gecombineerde kracht van mens en AI. Het lijkt mij het beste voorlopig die weg te blijven bewandelen.

Kristian van Tuil

Kristian is een Digital Marketeer en Content Specialist met ruime ervaring in contentcreatie en -marketing. Vertaalt complexe technologische onderwerpen naar toegankelijke content voor diverse doelgroepen. Combineert journalistieke methoden met creatieve invalshoeken om aansprekende materialen te ontwikkelen. Houdt zich momenteel bezig met de nieuwste ontwikkelingen op het gebied van AI-gedreven marketing. In de vrije tijd actief met o.a. fitness, retro computing en concertbezoek.

Samen sparren over de inzet van AI in marketing?
Maak een afspraak!