Blogs van Kristian van Tuil

Zo schrijf je de perfecte prompt in 6 stappen

Geschreven door Kristian van Tuil | 17-sep-2025 7:16:12

 

Wie goed is in prompts schrijven, komt veel sneller tot een goed resultaat. Een goede prompt maakt dat je van AI een tool maakt die je kunt inzetten om juiste antwoorden te verkrijgen, productiviteit te vergroten, besluiten eenvoudiger te maken en innovatie te stimuleren. Maar hoe doe je dat precies? Daar ga ik je in deze blog mee helpen.

Om eerlijk te zijn ken ik nu geen professional die niet van AI-tooling gebruikmaakt of het in ieder geval heeft geprobeerd. ChatGPT, Claude, Gemini en Midjourney zijn voor velen een dagelijks onderdeel van het werk. Toch is niet iedereen even enthousiast. Soms spreek ik mensen die ervaren dat gebruik van een chatbot enkel tot teleurstellende resultaten leidt. Ze vinden de antwoorden niet passend, omslachtig, onnauwkeurig of zelfs onjuist.

Het is niet aan mij om deze ervaringen te betwisten. Wel kan ik zeggen dat kennis van wat een goede prompt behelst helpt om betere resultaten te verkrijgen. Dit proces – dat ook bekend staat als ‘prompt engineering’ helpt je om het meeste uit een tool als ChatGPT, DeepSeek of Mistral te verkrijgen, ongeacht in welke rol je werkt. Laten we beginnen met de eerste stap.

1.      Schets de juiste context

Wil je een passend antwoord, dan moet je een chatbot de juiste context meegeven.

Een prompt als ‘Schrijf een marketingplan’ is een bedrijf in de automotive-branche met specifieke ambities, producten/diensten, uitdagingen, doelgroep en merkidentiteit veel te generiek om een goed plan op te leveren. Geef je instructie daarom altijd mee wat je (in dit geval) marketingplan behelst: wat moet erin staan, wat zijn bijzonderheden voor jouw bedrijf, welke waarden passen bij je organisatie, wat is je tone-of-voice en voor wie is het bedoeld. Je prompt zal daarmee iets worden als:

 

2.      Voed de AI met documenten en media

Wat veel gebruikers tot mijn verbazing niet weten, is dat je ChatGPT en andere AI-diensten met eigen documenten en media (audio/video) kunt voeden door deze te uploaden. Upload bestaande plannen, huisstijl, tone-of-voice, kennisdocumenten en onderzoeken om de informatie hieruit mee te nemen in de output. Chatbots kunnen ook bestanden voor je analyseren, samenvatten en omzetten naar grafieken.

Onthoud wel dat het privacy-aspect belangrijk is om in je achterhoofd mee te nemen. Wat je richting AI uploadt, kan door de dienst gebruikt worden om deze verder te trainen en daarmee beschikbaar komen voor derden. Door de bank genomen is het daarom niet slim om klantgegevens of gevoelig intellectueel eigendom te uploaden. Eventueel kun je data anonimiseren voordat je het aan een tool als ChatGPT meegeeft.

Daarnaast kan het zo zijn dat je puur op basis van een bepaalde set aan bestanden vragen aan AI wilt stellen over de inhoud ervan. Als het belangrijk is dat AI zich niet op andere bronnen baseert, gebruik dan Google’s NotebookLM als chat-assistent.

 

3.      Wees zo specifiek mogelijk

Probeer in je prompts zo precies mogelijk te zijn over onderwerpen en begrippen. Noem altijd bijvoorbeeld het model, jaartal, de regio of de taak.

In plaats van algemene vragen te stellen als ‘Wat is een slimme social media strategie’ kun je beter vragen ‘Wat is een effectieve strategie om op Instagram binnen 6 maanden meer Nederlandse volgers te krijgen voor een schoonmaakproduct’.

Door specifiek te zijn geef je het model focus mee en kan het een veel gerichtere en daarmee relevante respons genereren. Bovendien blijkt uit onderzoek dat specifieke prompts minder fouten opleveren.

 

4.      Geef aan hoe je het antwoord wilt terugzien

Als je AI geen duidelijke instructies geeft over hoe je het antwoord wilt terugzien, dan krijg je meestal gewoon een tekst. Je kunt aan ChatGPT aangeven dat je het antwoord wenst in een opsomming, gevat in een maximaal aantal tekens of in een bepaalde opsomming. Denk bijvoorbeeld aan prompts als:

  • ‘Wie zijn de 10 belangrijkste acteurs in de film Barbie (2023), geef een opsomming met bulletpoints’
  • ‘Schrijf een blog over onderwerp X vanuit invalshoek Y voor doelgroep Z in 500 woorden verdeeld over 5 alinea’s’
  • ‘Geef 10 SEO metadescripties voor deze blog in maximaal 140 tekens’
  • ‘Geef 5 voor- en nadelen van het gebruik van door AI-gegenereerde blogs op een zakelijke website’

 

5.      Laat AI een rol innemen

Als je AI iets vraagt, zal deze het normaal gesproken als een zo neutraal mogelijke expert beantwoorden. Maar soms heb je juist een specialist nodig voor een antwoord. Door de chatbot een rol mee te geven, zal het proberen op de manier (complexiteit) en met de kennis die gelden voor de rol een antwoord te formuleren. Binnen de context van marketing zo’n rollenspel het resultaten verbeteren als je ChatGPT als ‘Ervaren SEO-strateeg’, ‘B2B Contentspecialist’ of ‘Veteraan in e-commerce’ laat optreden. 

6.      Herzie je prompt

Als AI de eerste keer niet met een goed antwoord komt, stel je vraag dan opnieuw maar in iets andere bewoordingen. Geef bij de bot aan dat je niet tevreden bent over het antwoord en specificeer wat dit dan is. Eventueel kun je de bot ook vragen zelf een prompt te suggereren.

Mocht je er desondanks niet uitkomen, start dan een nieuwe chat om met een schone lei een nieuwe poging te wagen. Toch nog ontevreden? Probeer dan een andere AI. Doordat AI’s op een andere manier zijn geprogrammeerd en gebruikmaken van verschillende modellen, kan de output sterk variëren.

Een tip die ik hierin nog wel meegeven: praat met AI alsof het je beste vriend is. Waar ik sommige mensen ChatGPT zie bedienen als een zoekmachine en anderen de bot benaderen als een soort god, werkt het vaak het beste als je AI bevraagt zoals je een mens zou bevragen.

 

Oefening baart kunst

AI goed kunnen benutten vraagt om oefening. Door even stil te staan bij hoe je AI aan het werk zet, kun je de output van chatbots als ChatGPT en Gemini aanzienlijk verbeteren. Niet alleen verkrijg je hiermee resultaten waar je iets mee kunt, ook verminder je door goed te prompten fouten en hallucinaties.

Wil je hulp bij het trainen van je medewerkers in prompting of ondersteuning bij inzetten van AI bij marketing en communicatie? Neem contact met mij op!