Of we het nu leuk vinden of niet, handgeschreven content wordt eerder uitzondering dan regel. AI neemt het schrijfwerk niet van je over, maar als je het slim gebruikt krijg je betere teksten in minder tijd. In deze blog leg ik je uit hoe je de kracht van kunstmatige intelligentie op de best mogelijke manier combineert met de menselijkheid van echt schrijven.
Tal van organisaties worstelen met copywriting. Logisch, want of het nu gaat om productteksten, blogposts of advertenties; het vereist veel werk om ambities en ideeën te vertalen naar pakkende teksten. Niet alleen het schrijven zelf is tijdrovend. Het proces van een ideeën bedenken, research doen en schrijfplannen maken kan flink in de uren lopen.
Gelukkig zijn er tegenwoordig oplossingen beschikbaar. Dankzij tools als ChatGPT, Gemini en Copilot en specialistische AI Copywriters genereer je razendsnel sterke kopij. Daarmee kun je op basis van een beperkte hoeveelheid input goede content creëren.
Straks zoom ik verder in op de implicaties en best-practices van AI copywriting. Allereerst: wat is het precies? In deze blog hanteer ik een simpele, maar in mijn ogen treffende definitie van AI copywriting: “het gebruik van kunstmatige intelligentie om kopij te schrijven voor je website of marketingcampagnes”. Hoe ziet dit in de praktijk eruit? Dit zijn dus tools die voor jou redeneren, op het internet zoeken, analyseren en op basis daarvan kopij genereren. Dit kan van alles zijn: social media posts, blogartikelen, landingspagina’s, productteksten maar ook complete whitepapers. En wat heel fijn is: de meeste tools zijn gratis te gebruiken!
Voordat ik tips en ervaringen met je deel over AI copywriting, wil ik graag een hardnekkig misverstand uit de wereld helpen: gebruik AI niet om teksten te schrijven en deze direct op je website of in je campagne te gebruiken. Hoewel dit technisch en praktisch prima kan, snijd je jezelf hiermee in de vingers en wel hierom:
AI kan een ideaal hulpmiddel vormen voor specifieke aspecten van copywriting. Ondanks dat je beschikbare tools dus nog niet kunt inzetten om je bestaande tekstschrijver te vervangen, helpen ze je wel een eind in de goede richting. Je hoeft immers niet alle output te gebruiken die ze genereren; een deel kan voor je doelstelling ook superbruikbaar zijn. Dit zijn 4 manieren waarop ik dagelijks AI copywriting tools inzet om mijn werk sneller, makkelijker en beter te maken.
Wie vaak teksten schrijft of met ideeën moet komen om teksten op te baseren weet hoe lastig het soms kan zijn om überhaupt een begin te maken. Stel ik ben een houthandelaar, waar begin ik dan over te schrijven: houtsoorten, meubels, duurzame houtkap, recycling? De onderwerpen, invalshoeken, doelgroepen en mogelijkheden zijn immers eindeloos. AI copywriting kan helpen om ideëen te brainstormen, invalshoeken te bepalen en mogelijke campagnes uit te denken.
Het is altijd een uitdaging om een tekst te schrijven die opvalt in de zee aan content. Op basis van wat je in de vorige stap met hulp van AI hebt uitgezocht, kun je nu verder uitwerken. Vraag AI om een lijst met 10 mogelijke blogs, social media teksten of whitepapers te maken, compleet met titel en inleiding. Vergeet hierbij ook niet je doelgroep(en), doelstelling en invalshoeken te vermelden.
Het is verleidelijk om AI nu aan het werk te zetten en de output direct voor publicatie / live berichten te gebruiken. Maar hoe goed je prompt ook is, het resultaat zal nooit optimaal zijn. Zoals hierboven beschreven zullen zowel je publiek als (AI-)zoekmachines (aspecten van) je content afkeuren, waardoor je succes zal tegenvallen. Wat je wel krijgt als je AI eerste versies van je content laat maken (drafts) zijn bruikbare stukken om zelf je eigen input mee te gaan schrijven.
Als je op basis van de voorgaande stap een blog, advertentietekst of landingspagina zelf hebt gemaakt – en daarbij rekening hebt gehouden met de juiste tone-of-voice, branding richtlijnen, emotie en eigen originele inbreng, naast dat je factchecking hebt gedaan – kun je AI weer prima gebruiken om de gemaakte content te checken en verbeteren. AI is een prima eindredacteur: het helpt fouten in spelling en grammatica op te sporen en doet suggesties voor verbeteringen in bijvoorbeeld zinsbouw, verhaalopbouw en de juiste call-to-action.
AI Copywriting helpt je om in bulk veel schrijfwerk te doen. Maar omdat de resultaten daarvan op meerdere vlakken tekortschieten, ligt de waarde van kunstmatige intelligentie vooral in de zaken om het schrijven zelf heen. Hoewel het schrijven zelf een grote investering van tijd blijft, scheelt het gebruik van AI gigantisch in het benodigde werk vooraf en in de verfijning van de content. De tijd helpt je met focus en zal leiden tot betere content.
Goede prompts en steeds verbeterende taalmodellen brengen AI op vlak van copywriting heel ver. Maar omdat AI een copywriter nooit volledig zal vervangen, vraagt het maken van goede content nog steeds om menselijke copywriting skills. AI helpt de menselijke schrijver vooral. Het is een evolutie van de spellingscontrole in Word, de researchhulp van Google en een mogelijke vervanging van de collega die je even om hulp, een check of nieuwe ideeën kunt vragen.